Unutar pro-Trumpove mreže za dezinformaciju koja se proteže od Vijetnama do Bosne

Unutar pro-Trumpove mreže za dezinformaciju koja se proteže od Vijetnama do Bosne
Podijeli s prijateljima
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  


YouTube je uklonio najmanje 20 kanala koji objavljuju lažni ili razdjelni sadržaj kako bi generirali dolare za oglase. Kanali su za čitanje skripti koristili glumce koji glasaju. Barem jedan od njih je angažiran na Fiverru, tržištu slobodnih tržišta.

Na prvi pogled, Misrad Sulejmanović mogao bi biti vaš tipični YouTuber. Dvadesetšestogodišnjak iz Bosne i Hercegovine na svom kanalu ima praćenje oko 3.300 pretplatnika. On ide za kvakom Dinarski vuk.

Sulejmanović (da se ne brka s istoimenim bosanskim nogometašem) uglavnom objavljuje reakcije na video zapise Geography Now-a, obrazovnog kanala s više od 2 milijuna pretplatnika. Videozapisi reakcija slijede isti format: Izvorni videozapis Geography Now reproducira se na glavnom zaslonu, dok Sulejmanović komentira na manjem ekranu u donjem lijevom kutu. Sjedne za stolom sam u mračnoj sobi i razgovara u mikrofon. Djeca okolo i, poput mnogih YouTubera, povremeno se razigrava. U nedavnom se video priči našalio da neko vrijeme nije ništa objavio jer se daleko borio s Trećim svjetskim ratom, ali da ga se nitko nije sjetio jer je vojska morala “neuralizirati” sve. Nerdy humor vidjet ćete na cijelom YouTubeu.

Da biste pronašli široko viđeno djelo Sulejmanovića, trebali biste potražiti drugdje na platformi.

Do prošlog tjedna bio je lice kanala nazvanog, jednostavno, Breaking News, koji je prikazivao video zapise o Trumpu i konzervativne naslone. Uzorak nedavnih isječaka uključivao je: “BREAKING: Trump Just made one Bold Move – Obama Must Scream”; “Nakon abysmalnog super utorka … Bernie Sanders priznaje poraz”; i “Oni su to uspjeli! – Vrhovni sud to završava na temelju zahtjeva”.

Ime Sulejmanovića nije bilo nigdje na kanalu. Ali u videozapisima bio je tamo u donjem lijevom kutu ekrana, istog formata slike u slici kao na vlastitom kanalu, sjedio sam za istim stolom i razgovarao u istom mikrofonu. U svakom je isječku pročitao scenarij koji je mogao biti napisan za sidro vijesti, iako očito desničarski. U nekim su videozapisima na zaslonu zasjale riječi “Breaking News”, kao da je taj segment prekinuo redovito programirano programiranje. Isječci su imali bizarnu estetiku, na pola puta između formalnih kratkih vijesti i ležernog vloga. “Zdravo i dobrodošli natrag na naš YouTube kanal”, rekao je na savršenom američkom engleskom dok je svaki video započeo. Zatim je krenuo u scenarij s lažnim vijestima.

Ispada da je Sulejmanović bio nesvjestan zupčanik u rasprostranjenoj dezinformaciji za koju se čini da se protezao u najmanje četiri zemlje stvarajući prihod od oglasa objavljivanjem lažnih i razdvojenih sadržaja namijenjenih američkim gledateljima, a istraga CNET-a provedena u partnerstvu s Pronašlo je Atlantsko vijeće. Njegovi su se videozapisi također pojavili na drugom kanalu, pod nazivom News 24H. Dva su kanala bili samo mali dijelovi veće skupine od više desetaka kanala s sličnim imenima, uključujući American News Today, Breaking News 24-7 i Breaking Story.

Kako bi saznao više o podrijetlu kanala, CNET je kontaktirao Laboratorij za digitalna forenzička istraživanja Atlantskog vijeća, nestranačku organizaciju sa sjedištem u Washingtonu, DC. Laboratorij također radi s Facebookom, kao i sestrinskom tvrtkom Google Jigsaw u borbi protiv i dezinformacija. Nedavno je pomogla otkriti lažnu kampanju na Facebooku od strane telekomunikacijskih kompanija u Vijetnamu i Mjanmaru, čiji je cilj bio diskreditacija telekomunikacijskih rivala.

Kanali koje je YouTube uklonio nakon što se CNET raspitao o njima vjerojatno su dizajnirani kako bi iskoristili reklamni program video platforme i iskoristili američki apetit za partizanskim sadržajem. Google, koji posjeduje YouTube, rekao je da njegova grupa za prijetnju prijetnjama, kao i vlastiti timovi YouTube, nisu vidjeli dokaze da su kanali bili dio vanjskopolitičke akcije utjecaja. Umjesto toga, tvrtka je navela, to je bio napor zbog neželjene pošte s kanalima koji djeluju iz različitih dijelova svijeta, a čiji je cilj zarađivanje novca.

Strategija pokazuje da prostranstvo Interneta više nego pomaže u širokoj distribuciji lažnog sadržaja. Također čini stvaranje dezinformacija učinkovitijim. Kanal Breaking News i ostali koji su srušeni kazali su da imaju sjedište u SAD-u, no podaci o kontaktima na nekoliko stranica, poput adrese e-pošte i linkova na Twitteru, sugerirali su da su barem neki kanali povezani s ljudima u Vijetnamu , Najmanje dva kanala koristila su Fiverr, tržište slobodnih profesionalaca sa sjedištem u Tel Avivu, kako bi pronašli Sulejmanovića, bosanskohercegovačkog glumca u glasu. A neovlašteni sadržaj – izraz platforma društvenih medija koji se koristi za postove koji sadrže lažne informacije ili ih stvaraju ljudi koji lažu o svom identitetu – prenesen je na San Bruno, u Kaliforniji, sa sjedištem u Kaliforniji, koji ga je distribuirao širom planete. Smatrajte to globalizacijom dezinformacija, dodirivanjem platformi i ljudima u dalekim kutovima svijeta.

Operacija pokazuje koliko je jednostavno i jeftino iskoristiti mogućnosti koje tehnološke platforme vrijeđaju

r i prikažite publiku na videozapisima o problemima s gumbom. U nekoliko su slučajeva kanali pojačavali sadržaj s rubova, desničara, poput Patriot Pulse i American Patriot Daily. Kanali su koristili jednostavne, ali učinkovite metode za izbjegavanje zaštitnih mjera platforme. Iako tehnološki divovi poput Googlea i Facebooka često snose krivnju, ova operacija jasno daje do znanja da manji igrači internetskog ekosustava, poput Fiverra, mogu biti pokretači procesa.

razotkrili-infograph-članak-1-03.png


Podijeli s prijateljima
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Emin Dedić

Emin Dedić

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *